KURUMUMUZ
Hendek Kadın Açık Ceza İnfaz Kurumu 1 idari bina 1 ziyaret giriş alanı 2 nizamiye 2 Blok lojman A, B, C 3 Blok halinde 1200 kapasiteli olarak 15 Mayıs 2018 tarihinde ilk hükümlü alımı yaparak açılmıştır.
YERİ
Hendek Kadın Açık Ceza İnfaz Kurumu Sakarya İline 35 km uzaklıkta olup, İlçe Merkezine yaklaşık 3 km uzaklıktadır.
ARSA ALANI
28712 m2 lik alanda içinde 3 Blok 2 Lojman 1 İdari bina 1 Sosyal tesisin olduğu toplam 20400 m2 kapalı alan ile hizmet vermektedir.
Temel Amacımız
Devletimizin “Sosyal Devlet” politikası gereğince asli hizmetlerden olan Adalet Hizmetleri ve bu hizmetlerin destek ünitesini oluşturan infaz kurumların biri olarak; tüm hükümlü ve tutukluları topluma kazandırma faaliyetlerinin her aşamasına katarak, topluma dönüşlerine zemin hazırlamak bilgili, becerikli ve kendine güvenen bireyler olmasına fırsat tanımak ve Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün “Büyük Türkiye “idealine ulaşmayı hedefleyen Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumlulukları ile haklarını bilen kişiler olarak tahliye sonrası yaşama hazırlamaktır.
Vizyonumuz
Ceza infaz kurumu koşullarında bile verilen yaygın eğitim hizmetlerine katılarak; kendini sürekli yenileyen, okuyan, inceleyen, araştıran, analiz ve sentezler yapabilen hükümlülerin yetiştiği; akla ve bilime dayalı öğretim ağırlıklı eğitim ortamında hayata ve topluma geri dönüşe hazırlandığı ceza infaz kurumu yaşam süreci sırasında ve sonrasında uyum sağlamada köprülerin kurulduğu, her kademede çalışan memurlarına kadar; ceza infaz kurumu tüm çalışanları, hükümlüler, aileleri, ziyaretçilerinin ve sivil toplumun desteğiyle “MODEL KURUM” olma misyonunu kesintisiz devam ettirmektedir.
BİRİMLER
Kurumumuza naklen ya da açıktan atanan tüm personelin işe başlama, işten ayrılış tarihlerinin bildirildiği ve disiplin işlemlerinin yapıldığı birimdir. Görev yapan personelin ; Maaş ve özlük yazışmaları, Mesai saatlerine uyulması, Yılık ve mazeret izinlerinin takibi bu birimde yapılmaktadır.
Hükümlü ve tutuklu mevcudunun çıkartılması, mevcudun kayıtlara uygunluğunun sağlanması, Hükümlülerin gerçek kimliklerinin araştırılması, Yoklama, sayım ve tasdiklerinin yapılması, Kuruma gelen memurlar, öğrenciler ile yabancı uyrukluların durumlarının ilgili yerlere bildirilmesi, Asker hükümlüleri için ilgili infaz mevzuatının uygulanması, Hükümlü defteri ve dosyalarının muntazam tutulması, Dosya ilamları, fişler, hüviyet, makbuz ve sair evrakın muntazam şekilde tutulması, düzenlenmesi, muhafazası, ilamların dikkatle incelenmesi, tereddüt edilen hususlar var ise Cumhuriyet Başsavcılığına bilgi verilmesi, Birden fazla hürriyeti bağlayıcı ceza varsa içtima ve mahsup işlemlerine ilişkin infaz yazışmalarının yapılması, Müddet namelerin tanzimi, şartla tahliye ve özel indirim hesapları, hesaplamalarda hükümlünün firar, isyan, disiplin durumunun nazara alınması, Hükümlülerin fotoğraflarının çektirilmesi, bunların dosyalarına, yatma planlarına yapıştırılması, hapse çevrilmiş para cezası ilamı varsa infaz için sıraya konması ve infazın bu sıraya göre yapılması, vasilik ilamının alınmasının takibi, Özel izin, mazeret izinleri ile iş arama izinlerine ilişkin taleplerinin alınması, yazışmalarının yapılması, Tahliye işlemlerinin kontrol, tespit ve teyitlerinin yapılması, İyi Hal Kararının alınmasına esas olacak belgelerin ve emniyetli hükümlü belgelerinin hazırlanması, Sevk işlemlerinin düzenlenmesi, hükümlülerin duruşmalarına, diğer il ve ilçelere gönderilmeleri, sevklerde emniyet tedbirlerinin alınması için jandarma kolluk kuvvetlerine bilgi verilmesi işleri yerine getirilir.
Ayniyat işleri, demirbaş eşya cetvellerinin hazırlanması, Personelin giyim yardımının temini ve dağıtılması, İaşe Bordrolarının tanzimi, tahsili ve merciine yatırılması, tahsil edilemeyen bordrolar için gerekli işlemlerin yapılması, takibi, ilgili daireye gönderilmesi, Hükümlü ve tutuklu ile personelin iaşesinin sağlanması, günlük iaşe tabelalarının yapılması, Çeşitli harcama kalemlerinden ödenek ihtiyacının tespiti ve istenmesi, genel bütçeden gelen ödeneklerin zamanında tahakkuk işlemlerinin yapılması ve takibi, Genel Bütçeye ait bütün ihale işlemlerinin yapılması, takibi ve kontrolü, Her ay düzenli olarak ay sonu ambar sayımlarının yapılması ve kontrolü, Görevlerini yerine getirmektedir.
Emanet eşya birimi hükümlülerin kuruma teslim olurken ve izin dönüşlerinde yanlarında bulunan eşyaların ceza infaz kurumunda bulundurabilecekleri eşya ve maddeler hakkındaki yönetmelik gereği, belirtilen adet ve uygunluk konrolünü yapılmasının ardından geri kalan eşyaların hükümlülere daha sonra teslim edilmek üzere muhafaza altına almaktadır. Emanet para birimi Hükümlü ve Tutukluların Emanete Alınan Kişisel Paralarının Kullanımına Dair Yönetmelik gereği ; Hükümlü ve tutuklulara ait paranın kaydı
Kuruma gelen hükümlü ve tutukluların üzerinde bulunan paraların miktarı ne olursa olsun, kurum görevlilerince alıkonularak ilgiliye karşılığında makbuz verilir. Banka ve posta aracılığıyla gelen veya ziyaretçiler tarafından hükümlü ve tutukluların nam ve hesabına yatırılan paralar, idarece görevlendirilecek bir personel tarafından alınarak kayıt edilir. Müdürü bulunan kurumlarda, hükümlü ve tutuklular hiçbir şekilde yanlarında nakit para bulunduramaz. Ancak; açık ceza infaz kurumlarıyla çocuk eğitimevlerinde kalmakta olan hükümlülere, kurum ve kişi güvenliğini tehlikeye düşürmeyecek tutarda nakit parayı yanlarında bulundurmalarına kurum en üst amirince izin verilebilir.
Makbuz ve defterler
Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesi uyarınca alınan hükümlü ve tutuklulara ait kişisel paralar emanet para ve eşya defteri ile kasa defterine kaydedilir. Tahsilat ve ödemeler tahsilat ve reddiyat makbuzları düzenlenerek yapılır ve defter kayıtları bu makbuzlara göre tutulur. Hükümlü ve tutukluların harcama tutarları, haftalık gereksinmeleri göz önünde tutularak Bakanlıkça tespit edilir. Hükümlü ve tutukluların kantinden yapacakları alışverişler ile mektup, faks ve telgraf gönderme harcamaları, Bakanlıkça belirlenen haftalık harcama limitini geçemez. Maddeleri gereği gerekli işlemlerin takibini sağlarlar.
Hükümlü ve tutuklulara gelen ve onlar tarafından gönderilen mektup ve postaların dağıtım ve kontrolünün yapıldığı birimimizdir. Hükümlü, kendisine gönderilen mektup, faks ve telgrafları alma ve ücretleri kendisince karşılanmak koşuluyla, gönderme hakkına sahiptir. Hükümlü tarafından gönderilen ve kendisine gelen mektup, faks ve telgraflar; mektup okuma komisyonu bulunan kurumlarda bu komisyon, olmayanlarda kurumun en üst amirince denetlenir.
Kurumumuza sevk veya Mahkeme kararı ile gelen Hükümlülerin kabul işlemleri ile sisteme girişini, kimlik tespiti için parmak izi alımını, hükümlülerin eğitim ve sağlık durumları ile ilgili bilgilerin alımını, kimlik belgeleri için fotoğrafçekimini,üst ve eşya aramasını, emanet para teslim alımını yapan birimdir. Mahkum kabul birimi hükümlü ve tutukluların cezaevine ilk giriş yeridir. Uyap sistemi üzerinden kayıtları yapılarak üst arama tutanakları hazırlanmaktadır. Ardından hükümlü ve tutuklular koğuşlarına yerleştirilmektedir. Hükümlü ve tutuklular mahkeme ve hastaneye gitmek üzere mahkum kabule getirilmekte ve uyap sistemine işlenmektedir. Kolluk kuvvetine teslim ve tesellüm belgesi ile teslim edilmektedir. Kolluk kuvveti ise üst aramasınıyaparak teslim almaktadır. Ziyaretçi kabul birimi hükümlülerin görüş günlerinde gelen ziyaretçilerinin UYAP kayıtlarının yapılarak, gerekli üste araması sonrası hükümlü ile görüşmelerini kontrollü olarak sağlayan birimimizdir.
MADDE 114 – (1) Her kurumda bir revir bulunur. Revir, cezaevi tabibinin sorumluluğunda faaliyet gösterir.
(2) Kurum revirinde bulundurulması gerekli tıbbî araç ve gereçler ile kurum revirinin çalışma esas ve usulleri kurum iç yönetmeliğinde gösterilir.
(3) Kanun hükümlerine ve durumlarına göre, 5275 sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin dördüncü fıkrasının uygulanamadığı hâllerde, gebe olan kadın hükümlülerin bulunduğu kurumlarda, doğum öncesi ve doğum sonrası her türlü bakım ve tedavi için özel bir yer ayrılır. Doğumun kurum dışında bir sağlık kuruluşunda gerçekleşmesi için gerekli tedbirler alınır. Ancak, doğum, kurumda gerçekleşmişse çocuğun kurumda doğduğu, doğum belgesine işlenmez.
Hastaneye sevk
MADDE 115 – (1) Hükümlünün sağlık nedeniyle bir hastaneye sevkine gerek duyulduğunda durum, cezaevi tabibi tarafından bir raporla derhâl kurum en üst amirine bildirilir.
Hükümlülerin hastanelerde muayene ve tedavileri
MADDE 116 – (1) Kurumda tedavisi mümkün olmayan hastalığı bulunan hükümlülerin muayene ve tedavileri Devlet ve üniversite hastanelerinde gerçekleştirilir. Hükümlülerin yatarak tedavileri bunlar için ayrılan hükümlü koğuşlarında yapılır. Hükümlü koğuşu yoksa tedavileri dış güvenlikten sorumlu güvenlik görevlileri tarafından gerekli önlemler alınarak hastanelerin diğer birimlerinde yapılır.
(2) Açık kurumlar ile çocuk eğitimevi hükümlülerinin kurum dışındaki yatarak tedavileri, tedavi eden kurumun bulunduğu yerdeki kurumun iç güvenlik görevlileri gözetiminde ve hükümlü odası dışındaki bir bölümde yapılır.
(3) Kurum dışında yatarak tedavileri yapılan hükümlülerin yanında, tedaviyi yapan hekimin raporuyla zorunlu olduğunun bildirilmesi hâlinde, eşi, annesi, babası, kardeşi, çocuğu, bunların olmaması hâlinde Cumhuriyet başsavcılığının uygun gördüğü bir aile yakını refakatçi olarak bulundurulabilir.
Hükümlünün muayene ve tedavisi
MADDE 117 – (1) Kurumun sağlık koşullarının düzenlenmesi, hükümlünün acil veya olağan muayene ve tedavisi cezaevi tabibi tarafından yapılır. Genel veya hastalık nedeniyle yapılan tüm muayene ve tedavi sonuçları, sağlık izleme kartına işlenir ve dosyasında saklanır.
(2) Kurumda, hükümlünün muayene veya tedavisi sırasında cezaevi tabibi tarafından talep edilmediği sürece muayene odasında sağlık personeli dışında görevli bulundurulmaz. Ancak güvenlik amacıyla ve konuşulanların duyulmayacağı şekilde, kurum idaresi tarafından gerekli tedbirler alınır.
(3) Sağlık Bakanlığı ile üniversitelerin sağlık kuruluşları, hükümlülerin tedavileri bakımından gerekli yardımları yapmakla görevlidirler.
(4) Rızası olsa bile hiçbir hükümlü üzerinde tıbbî deney yapılamaz. İnfazı engelleyecek hastalık hâli
MADDE 118 – (1) Cezaevi tabibi veya görevli hekim tarafından yapılan muayene ve incelemeler sonucunda hükümlünün cezasını yerine getirmesine engel olabilecek hastalığı saptanırsa durum, kurum en üst amirine bildirilir. Ölüm
MADDE 121 – (1) Kurumda barındırılan hükümlünün ölümü hâlinde, durum bir tutanakla belgelendirilir. Tutanak ve cezaevi tabibinin raporu ile birlikte durum, kurum en üst amiri tarafından derhâl Cumhuriyet başsavcılığına, kuruma kabul sırasında beyan ettiği yakınlarına bildirilir, Yabancı uyruklu olması hâlinde ise 68 inci madde hükmü uygulanır.
(2) Hükümlü hakkında kurumda mevcut kayıtlara göre, ölümü bildirilebilecek yakınlarının tespit edilememesi hâlinde, durum nüfusa kayıtlı olduğu yerdeki mahallî mülkî amirine bildirilir. Hükümlünün yabancı uyruklu olup da mensubu olduğu ülkenin Türkiye’de yerleşik diplomatik temsilciliği veya konsolosluğunun bulunmaması hâlinde, durum Cumhuriyet başsavcılığı aracılığıyla Dışişleri Bakanlığına bildirilir.
(3) Kurum en üst amiri, Cumhuriyet başsavcılığının izni ile cenazenin defnedilmesi için gereken tedbirleri alır. Defin için talep edilmesi hâlinde, Cumhuriyet başsavcılığının izni ile cenaze yakınlarına verilir. Yakınlarının bulunamaması veya yakınları tarafından herhangi bir başvurunun yapılmaması hâlinde, defin işlemi Cumhuriyet başsavcılığının yazılı istemi üzerine kurumun bulunduğu yer belediyesince yerine getirilir.
Hükümlülerin sağlık giderleri
MADDE 120 – (1) Aşağıda sayılanlardan;
a) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan emekli olmuş hükümlüler ile hak sahibi olup da hükümlü olan yakınlarının,
b) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumuna tâbi olarak çalışmaktayken meslek hastalığı, iş kazası ve görev malûllüğü nedeniyle bedenî veya ruhî arızaya uğramış olan ve daha sonra kurumlara giren hükümlüler ile hak sahibi olup da hükümlü olan yakınlarının,
c) Sigortalılık niteliğinin yitirilmesinden itibaren verilen süreler içinde meydana gelen ve bu süre içinde kurumlara girmiş bulunan hükümlülerin, her türlü teşhis ve tedavi giderleri ile sağlık yardımları hükümlülerin bağlı bulundukları sosyal güvenlik kurumları tarafından karşılanır.
(2) İşyurdunda çalıştırılan sigortalı hükümlülerin teşhis, tedavi giderleri ve sağlık yardımları ile bunların hastalanmaları ve raporlu bulunmaları hâlinde, raporlu oldukları gün sayısı kadar geçici iş göremezlik ödenekleri hakkında da birinci fıkra hükümleri uygulanır.
(3) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumuna tâbi olmayan hükümlünün, estetik amaçlı veya kurumdaki yaşantısını devam ettirmesine engel oluşturmayan şikâyetiyle ilgili tedavi giderleri kendisi tarafından karşılanır.
(4) Herhangi bir sosyal güvenlik kurumuna tâbi olmayan hükümlünün üniversite hastaneleri dahil sağlık kurumlarındaki muayene, tetkik, kontrol ve tedavi bedelleri Sağlık Bakanlığı, ilâç bedelleri ise Bakanlık tarafından karşılanır.
MADDE 22 – (1) Güvenlik ve gözetim servisi; kurumun güvenliği, düzeni ve disiplininden sorumludur. Bu serviste infaz ve koruma başmemurları ile infaz ve koruma memurları görev yapar.
(2) Kurum müdürü tarafından seçilen bir infaz ve koruma başmemuru "sorumlu infaz ve koruma başmemuru" olarak görev yapar.
(3) Sorumlu infaz ve koruma başmemuru, kurumun güvenlik ve gözetiminden, bu serviste görev yapmakta olan, infaz ve koruma başmemurları ile infaz ve koruma memurlarının sevk ve idaresi ile organizasyonundan sorumludur. Güvenlik ve gözetim servisinin nöbet cetvellerini düzenler ve bunları kurum müdürüne onaylatır. Müdürün bulunmaması durumunda ikinci müdür ya da idare memuru onay makamıdır.
(4) İnfaz ve koruma başmemuru, kurumdaki güvenlik, düzen ve disiplinin sağlanması için infaz ve koruma memurlarının sevk ve idaresinden sorumlu olup, bu hizmetlerin yerine getirilmesi sırasında kurum müdürü, ikinci müdür veya bu amirlerin bulunmadığı kurumlarda idare memurunun vermiş olduğu emirlerin yerine getirilmesini ve uygulanmasını sağlar. Bu görevlerini yerine getirirken, sorumlu infaz ve koruma başmemurunun talimatına göre hareket ederler.
(5) İnfaz ve koruma memuru, kurumun güvenlik, düzen ve disiplininin sağlanması, hükümlülerin kurum içindeki hareketlerinin takip ve kontrolü ile gözetimi ve kurumun temiz tutulması ile hükümlülerin iç yönetmeliklere uygun surette hareket etmelerini sağlamakla görevli olup, müdür ve ikinci müdür veya bunların bulunmadığı yerlerde idare memuru ile infaz ve koruma başmemuru tarafından verilen görevleri yapar.
(6) Güvenlik ve gözetim servisinde görev yapanlar, aşağıdaki görevleri düzenli olarak yerine getirir.
(7) İyileştirme çalışmaları: Güvenlik ve gözetim servisi görevlileri, topluma kazandırma çalışmalarına katkı sağlar ve buna ilişkin programlarda öğreticilik yapabilecek ya da bilgi, meslek ya da sanat nedeniyle o hizmete katkıda bulunabilecek olanlar vardiyada ya da vardiya dışında iyileştirme çalışmalarında ve kurslarda görevlendirilebilir.
(8) İnfaz ve koruma başmemuru ile infaz ve koruma memuru, kurumun güvenliğini bozan firara teşebbüs, isyan, rehin alma, saldırı, yasaya veya düzenlemelere dayalı bir emre karşı aktif veya pasif fiziki direnme gibi olaylar ile 5237 sayılı Kanunun 25 inci maddesindeki meşru savunma ve zorunluluk hâli ortaya çıktığında kurum en üst amirinin izni ile zor kullanabilir. Acil hâllerde tehlikenin ortadan kaldırılması amacıyla izin alınmaksızın da zor kullanılabilir. Durumu derhâl en üst amire iletir. Zor kullanan personel gerekenden fazla kuvvet kullanamaz.
(9) Çalışma süreleri ve izinler: İnfaz ve koruma başmemurları ile infaz ve koruma memurlarının, zorunlu hâller dışında, günde sekiz saat çalışmaları ve haftada iki gün tatil yapmaları esastır.
(10) Çalışma saatleri ve tatil günleri hazırlanan vardiya çizelgesinde gösterilir.
(11) Personel yetersizliği nedeniyle, dörtlü vardiya sisteminin uygulanmadığı kurumlarda, kurum amirinin önerisiyle, mahallindeki Cumhuriyet başsavcılığı tarafından uygulanacak vardiya sistemine uygun çalışma saatleri belirlenir.
a) Sayım;
1. Müdürü bulunan ve vardiya sistemi uygulanan kurumlarda, sabah ve akşam sayımları, nöbetçi ikinci müdürün başkanlığında, sorumlu infaz ve koruma başmemuru, vardiya infaz ve koruma başmemurları ile infaz ve koruma memurları tarafından yerine getirilir. Gece sayımları, nöbetçi ikinci müdürün başkanlığında, bulunmaması hâlinde, bu konuda görevlendirilen infaz koruma başmemuru başkanlığında, vardiya infaz ve koruma başmemurları tarafından yapılır. Sayımlarda nöbetçi infaz ve koruma memurları da hazır bulunur.
2. Müdürü bulunmayan kurumlarda yapılan sabah, akşam ve gece sayımları, sorumlu infaz ve koruma başmemuru veya görevlendirilen infaz koruma başmemuru başkanlığında, vardiya infaz ve koruma başmemurları ve nöbetçi infaz ve koruma memurları tarafından yerine getirilir.
3. Sayım sırasında mevcudun tam olup olmadığı kontrol edilir ve sayım defteri sayıma katılan görevliler tarafından isim yazılarak imzalanır.
b) Nöbet: İnfaz ve koruma başmemurları ile infaz ve koruma memurları, vardiya hizmetleri sırasında ya da vardiya dışında görevlendirilmeleri durumunda, kendilerinin sorumluluğuna verilen nöbet yerlerinde görevlerini yerine getirirler. Belirlenen nöbet yerleri ve burada görev yapacak infaz ve koruma başmemurları ile infaz ve koruma memurlarının isimleri, hazırlanan vardiya çizelgeleri ve nöbet cetvellerinde gösterilir.
Hendek Kadın Açık Ceza İnfaz Kurumunda yürütülmekte olan Eğitim-Öğretim, Sosyal ve Kültürel Faaliyetler ile sportif çalışmalarda amaç; Kurumumuzda bulunan hükümlülerin, Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda vatanını ve milletini seven kişiler olarak yetiştirmektir. Onları; özgüvenlerini kazanmış, kendisine ve çevresine duyarlı, ruhsal ve duygusal gelişimlerini destekleyen, sosyal ve manevi yönden toplumla uyumlu, bir şekilde topluma yeniden kazandırmaktır.
Kurumumuzda yürütülmekte olan eğitim-öğretim, sosyal-kültürel ve sportif tüm faaliyetler kanun, tüzük, yönetmelik ve genelge hükümleri doğrultusunda, Bakanlığımız ve Ceza ve Tevkif evleri Genel Müdürlüğümüz tarafından diğer kamu kurum ve kuruluşları ile yapılan işbirliği protokolleri çerçevesinde yürütülmektedir.
Kurumumuzda; temel eğitim, mesleki eğitim ve Sosyo-kültürel alanlarda açılmakta olan tüm kurslar İlçe Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü, İş kur İl Müdürlüğü ile işbirliği içerisinde planlanmakta ve Valilik ve Kaymakamlık oluru ile başlatılmaktadır. Kurumumuzda açılmış olan kurslarda başarı gösteren tüm hükümlülere, görmüş oldukları eğitim alanında Milli Eğitim onaylı sertifika verilmektedir.
Kurumumuz eğitim biriminde kadrolu bir öğretmen ve kütüphane hizmetlerini ve diğer eğitim işlerini yürüten üç infaz ve koruma memuru görev yapmaktadır.
Ceza İnfaz Kurumumuzda sürdürülen eğitim ve öğretim faaliyetlerini şu başlıklar altında inceleyebiliriz:
Temel Eğitim Kursları
1. Kademe Okuma-Yazma Eğitimi Kursları
2. Kademe Okuma Yazma Eğitimi Kursları
Orta ve Yüksek Öğretim Faaliyetleri
* Açık Öğretim Ortaokulu
* Açık Öğretim Lisesi
* Öğrenci Seçme Sınavı
* Açık Öğretim Fakültesi (Anadolu, Atatürk ve İstanbul Auzef)
* Açık Öğretim Ortaokul, lise ve Açık Öğretim destek kurslar
Kurs Faaliyetleri
* Mesleki Eğitim Kursları
* Sosyal ve Kültürel Kurslar
* Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri (Manevi Destek ve Hizmet Birimi ile)
* Sosyal ve Kültürel Faaliyetler
* Konserler
* Konferans
* Film Gösterimi
* Bilgi Yarışması
* Münazara
* Sportif Faaliyetler
* Kütüphane Faaliyetleri
* Eğitim Kurulu Faaliyeti
* Personel Eğitimi Faaliyeti
1. TEMEL EĞİTİM KURSLARI
Kurumumuzda bulunan hükümlülerden okuma yazma bilmeyen ya da Yetişkin II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi bulunmayan her hükümlü " Zorunlu İlköğrenim Çağı Dışında Kalmış Okuma-Yazma Bilmeyen Vatandaşların, Okur-Yazar Duruma Getirilmesi Veya Bunlara İlkokul Düzeyinde Eğitim Öğretim Yaptırılması Hakkında Kanun" kapsamında eğitime tabii tutulur. Gölpazarı İlçe Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü ile işbirliği içerisinde Yetişkinler Okuma – Yazma I. Kademe ve II Kademe Kursları düzenli olarak açılmaktadır.
a) OKUMA-YAZMA 1. KADEME EĞİTİMİ KURSLARI
Kurumumuza gelen her hükümlülerin eğitim durumu tespit edilerek okuma yazma bilmeyenler ile ilkokul eğitimini yarıda bırakmış olanlar okuma-yazma kurslarına gitmeleri sağlanır. Mevzuatımız hükümlerine göre Kurumumuzda bulunan hükümlülerden okuma yazma bilmeyen 65 yaş altında sağlıklı genç ve yetişkinler açılmakta olan kurslara alınmakta, burada Milli Eğitim Bakanlığı müfredatı doğrultusunda temel okuma-yazma eğitimi verilmektedir.
Bu kurslar kurum öğretmenleri veya Halk Eğitim aracılığı ile gelen personeller tarafından verilmektedir.
b) OKUMA YAZMA 2. KADEME EĞİTİMİ KURSLARI
Gerek Okuma - Yazma 1. Kademe Kursunu başarı ile bitirenler ve gerekse İlkokulu ara sınıflardan terk etmiş durumda olanlar Okuma Yazma 2. Kademe Kursu(İlkokul Bitirme Kursu)na alınarak eğitimlerini tamamlamaları sağlanmaktadır. Bu kursu başarı ile tamamlayanlar İlkokul Eğitimini tamamlamış sayılmakta ve Açık Öğretim Ortaokulu'na 5. sınıftan kayıt yaptırma hakkına sahip olmaktadır.
Kurumumuzda bulunan hükümlülerden şartları uygun olanlara düzenli olarak Okuma - Yazma 2. Kademe Kursları açılmaktadır. Okuma Yazma II. Kademe Kursları Kurum Öğretmenleri tarafından verilmektedir. Kurumumuzda açmış olduğumuz kursları başarı ile tamamlayan hükümlüler Yetişkin II. Kademe Eğitimi Başarı Belgesi almaktadır. Daha sonra bu hükümlüler yeni kayıt döneminde Açık Öğretim Ortaokulu'na kaydedilerek, böylelikle Ceza İnfaz Kurumunda bulundukları süre içerisinde eğitimlerini tamamlamaları imkânı sağlanacaktır.
2. ORTA VE YÜKSEK ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
Kurumumuzda bulunan hükümlü öğrencilere Matematik,Fen Bilgisi ve İngilizce Kursları Halk eğitim Merkezi Müdürlüğü tarafından görevlendiren branş öğretmenleri tarafından verilerek, sınavlar için destek sağlanmaktadır.
a) AÇIK ÖĞRETİM ORTAOKULU
Kurumumuzda bulunan hükümlüler ile yapmış olduğumuz birebir görüşmelerde sürekli olarak okumanın ve eğitimlerini tamamlamanın önemi vurgulanmış, şu an bulundukları durumun bir üstü eğitimi almaları için yönlendirici tavsiyelerde bulunulmuştur.
b) AÇIK ÖĞRETİM LİSESİ
Kurumda bulunan ilköğretim mezunu ve liselerin ara sınıflarında terk durumda olan, hükümlüler Kayıt dönemi gerekli duyurular yapılarak eğitimlerine devam etmeleri sağlanmaktadır.
c) ÖĞRENCİ SEÇME SINAVI
Ceza İnfaz Kurumlarında bulunan hükümlüler ÖSYM ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan tüm merkezi sınavlara katılma hakkına sahiptir. Uygun şartları taşıyanların sınav evrakları tanzim edilerek sınavlara girmeleri sağlanmaktadır.
d) AÇIK ÖĞRETİM FAKÜLTESİ
Kurumumuzda bulunan hükümlüler yüksek öğrenimlerini Açık Öğretim Fakültesi kanalı ile gerçekleştirmektedirler. Öğrencilerinin sınavları kurumumuzda yapılmakta olduğundan sınav dönemlerinde sınava katılacak olan hükümlüler tespit edilerek Bakanlığımız ile gerekli yazışmalar yapılmakta, hükümlülerin sınavları kurumumuzda yapılmaktadır.
e) MESLEKİ EĞİTİM KURSLARI
Hükümlülerin kendilerini bir meslek dalında yetiştirmeleri, kurslara katılarak kursun sonucunda başarılı oldukları takdirde "Kurs Bitirme Belgesi" almalarını ve tahliyeleri sonrasında öğrenmiş oldukları bu meslek ile iş bulmalarını sağlamak temel amaçlarımızdandır.
Kurumumuzda Tekstil (Kadın iç ve dış giyim), Kadın Kuaförü, Bilgisayar, Aşçı Yardımcılığı, Amigurumi, Şiş ve Tığ örücülüğü ve hükümlülerin sürekli yararlandıkları hobi atölyeleri bulunmaktadır.
Bu atölyelerde "Mesleki Eğitim Kursları" Mesleki Eğitim Merkezleri aracılığı ile açılmakta olup hükümlülerin birer meslek sahibi olarak tahliye sonrası hayata uyum sağlamaları amaçlanmaktadır.
KURUMDA AÇILAN KURSLAR
* Bilgisayar İşletmenliği kursu
* Okuma Yazma Kursu (I-II. Kademe)
* Kosgeb Uygulamalı Girişimcilik Eğitimi Kursu
* Gıda ve Su Sektöründe Çalışanlar İçin Hijyen Eğitimi
* İŞKUR Uygulamalı Aşçı Yardımcılığı Kursu
* Resim Kursu
* İngilizce Kursu
* Folklor Kursu
* Şiş ve Tığ Örücülüğü Bez bebek (Amigurumi Kursu)
* Tekstil (Kadın iç ve dış giyim) Kursu
* 0-6 Yaş Çocuk Oyun Odası Kursu (Kreş)
SOSYAL - KÜLTÜREL KURSLAR
Kurumumuzda bulunan hükümlülere yönelik olarak mesleki eğitim kurslarının yanında sosyal ve kültürel yönden gelişmelerini temin etmek ve sosyal hayattan kopmadan yaşamlarını sürdürmelerini sağlamak amacıyla "Sosyal ve Kültürel Kurslar" da açılmaktadır. Bu kurslardaki amaç sosyal hayatın her zaman devam ettiğini hükümlülere fark ettirmek ve kendilerini toplumdan soyutlamalarını ve tahliye sonrası sosyal çevresi ile uyum sıkıntısı yaşamadan topluma intibaklarını sağlamaktır.
1. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSLERİ
Kurumumuzda bulunan hükümlülere yönelik Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri, Adalet Bakanlığı ile Diyanet İşleri Başkanlığı arasında 03.12.2019 tarihinde imzalanan "Tutuklu ve Hükümlülerin Dini ve Ahlaki Gelişimlerini Sağlamaya Yönelik İşbirliği Protokolü" kapsamında Hendek İlçe Müftülüğü tarafından görevlendirilen bir bayan vaize ve bir İnfaz Koruma Memuru tarafından Manevi Destek ve Hizmet Birimi Kapsamında verilmektedir. Dersler; Bakanlığımızca 26.09.2002 tarihinde yayınlanan "Adalet Bakanlığına Bağlı Ceza İnfaz Kurumlarındaki Hükümlülere verilecek Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Müfredatı"na uygun olarak gerçekleştirilmektedir.
2.SOSYAL VE KÜLTÜREL FAALİYETLER
Kurumumuzda sosyal ve kültürel faaliyetlerin planlanması ve uygulanması Eğitim Birimi ve Psiko-sosyal servis personelince gerçekleştirilmektedir. Kurum içi ve Kurum dışında gerçekleştirmiş olduğumuz faaliyetleri kısaca şöyle sıralayabiliriz.
a-Tiyatro Gösterimi
Kurumumuzda hükümlülere yönelik planlanan kurslar ve plan dâhilinde imkânlar doğrultusunda dışarıdan getirilen Tiyatro grupları ile Tiyatro çalışmaları yapılmakta ve hükümlüler oyun yazma ve oyun sahneleme gibi konularda teşvik edilmektedir.
b-Konserler
Kurumumuzda bulunan hükümlülerin moral ve motivasyonlarını arttırmak amacıyla sık sık dış kaynaklar kullanılarak veya kurum bünyesinde konserler, müzikli eğlence, moral günü gibi etkinlikler düzenlenmektedir.
c-Konferans
Kurumumuzda bulunan hükümlülerin sosyal ve kültürel yönden kendilerini geliştirebilmeleri amacıyla çeşitli konularda konferanslar düzenlenmektedir. Özel gün ve haftalarda Sakarya Üniversitesi, İlçe Müftülüğü, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, İlçe Sağlık Müdürlüğü ile yazışmalar yapılarak çeşitli konferanslar verilmektedir.
d-Film Gösterimi
Kurumumuz Açık Ceza İnfaz Kurumu olmasından dolayı Hendek Belediyesi Kültür ve Sanat Merkezinde her ay olmak üzere etkinlik kapsamında, Eğitim Kurulu ve İdare Gözlem Kurulu Kararları alınarak merkezi hükümlülere izlettirilmektedir. Önemli gün ve haftalarda konuyla ilgili eğitici belgeseller gösterilmesine önem verilmektedir.
e) Sergi
Halk Eğitim Merkezleri ile açılan kurslar sonucu ortaya çıkan ürünler kurs bitiminde ve kurumumuz uygun alanlarında sergilenmektedir.
g) Bilgi Yarışması ve Münazara
Değerler Eğitimi ve Yıllık plan kapsamında Hükümlülerin bilgi seviyelerini arttırmaya yönelik genel kültüre dayalı bilgi yarışması her 3 aylık dönemlerde periyotlar halinde hükümlülere yaptırılmaktadır. Münazara için daha çok güncel konular seçilmektedir.
c) SPORTİF FAALİYETLERİ
Hükümlülerin için satranç ve dama oyunları öğrenmeleri ve geliştirmeleri için hobi atölyesi ve kurs açılması planlanmaktadır. Açılan kurs ile satranç bilenlerin sayısı arttırılması hedeflenmiştir.
Kurumumuz bünyesinde hükümlülerin kullanımında Voleybol ve Basketbol sahası, birçok spor aletinden oluşan alan ve hükümlü çocukları için park bulunmaktadır.
d) KÜTÜPHANE FAALİYETLERİ
Kütüphanemiz Demirbaşına Kayıtlı 3180 adet kitap bulunmaktadır. Kütüphanemizin zenginleştirilmesi için yayınevlerinden ve bağışlarla kitap sayısının arttırılması ( yeni ve güncel kitaplar ) çalışması devam etmektedir. Kitaplar 15 günün sonunda iade edilmek üzere hükümlülere verilmekte, uzatılma talebi geldiğinde ise bir defaya mahsus tekrar 15 gün süre tanınmaktadır.
Ayrıca Adalet Bakanlığı ve Kültür ve Turizm Bakanlığı arasında 24.10.2019 tarihli İş Birliği Protokolü ile Hendek İlçe Halk Kütüphanesinde bulunan 22.000 yayın hükümlü kullanımına sunulmuştur.
e) EĞİTİM KURULU FAALİYETLERİ
Eğitim Kurulumuzca: gerek Kurumumuz Kütüphanesine bağışlanan gerekse hükümlülerin kendilerine gelen kitap ve yayınları "Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun, Ceza İnfaz Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Maddeler Hakkında Yönetmelik ve Ceza İnfaz Kurumları Kütüphane ve Kitaplık Yönergesi "hükümlerine göre incelenmektedir. Gerektiğinde İl Emniyet Müdürlüğü ile gerekli yazışmalar yapılarak kitap ve yayınlar hakkında mahkemelerce verilmiş herhangi bir toplatma kararı olup olmadığı araştırılmaktadır. Eğitim Kurulu karar dosyamız düzenli olarak tutularak alınan her kararın bir nüshası burada muhafaza edilmektedir.
f) PERSONEL EĞİTİMİ
Kurumumuz personelinin Hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimleri Bakanlığımıza bağlı Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri Personel Eğitim Merkezlerince gerçekleştirilmektedir.
PSİKOSOSYAL SERVİSİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
FİZİKSEL DURUMU | Görüşmeler için servise ait bağımsız 1 psikososyal servis odası bulunmaktadır. |
TANIMA FAALİYETLERİ | Servis, kuruma gelen tüm hükümlülere 3 gün içinde tanımaya yönelik görüşme yapar. Bu görüşmede hükümlü ve tutukluların önbilgilerini alarak hükümlü-tutukluyu tanımaya çalışır. Hükümlü ve tutuklu için Tanıma Formu ve Gözlem Sınıflandırma Formu doldurur. Bu doldurulan formlar UYAP sistemi üzerinden hükümlülerin dosyasına kaydedilir. |
TANITMA FAALİYETLERİ | Servis, kuruma gelen tüm hükümlülere 3 gün içinde tanıma görüşmesi yaparken aynı zamanda bu hükümlülere, kurumla ilgili tanıtıcı bilgi vermektedir. Bu kapsamda hükümlü-tutukluların koğuşa yerleştirme, aileleriyle iletişim kurma, kurumda düzenlenen mesleki faaliyetler ile sosyal ve kültürel programlara katılma, bireysel temel ihtiyaçlarını karşılama, disiplin kuralları gibi konularda bilgi aktarılmaktadır. Bu tanıtma faaliyetlerinde servisin amacı, hükümlü-tutuklu kişilerin yaşadıkları belirsizlik ve çaresizlik duygularıyla baş etmelerine yardımcı olmak suretiyle kısa zamanda kuruma uyum sağlayarak eğitim ve iyileştirilme çalışmalarına aktif olarak katılımının sağlanmasıdır. |
YÖNLENDİRME VE KOORDİNASYON FAALİYETLERİ | Servise müracaat ederek yardım talebinde bulunan tüm hükümlü-tutuklular kurum içinde ilgili birimlere yönlendirilmektedir. |
İZLEME-DEĞERLENDİRME FAALİYETLERİ | Servis, hem kendi yaptığı çalışmalarda hem de kurumsal yaşamın diğer zamanlarında hükümlü-tutukları gözlemleyerek kuruma uyum süreçlerini değerlendirmektedir. Bu gözlemler sonucu elde edilen değerlendirme bilgileri İdare ve Gözlem Kurulu, Eğitim Kurulu, Disiplin Kurulu toplantılarında hem kurum yöneticilerine hem de diğer kurum çalışanlarına aktarılmaktadır. Hükümlü-tutuklu sosyal ve psikolojik açıdan değerlendirilerek gerekli iyileştirme ve yönlendirme çalışmaları yapılmıştır. Ayrıca tüm hükümlü-tutukluların kurumda geçirdikleri 6 aylık dönemler için değerlendirilmesi yapılarak UYAP sistemi üzerinden Gözlem Sınıflandırma Formunun ilgili bölümü doldurularak kişinin dosyasına kaydedilmektedir. |
BİREYSEL GÖRÜŞMELER | Servis, kendisine dilekçe ile müracaatta bulunan, kurum idaresi yada çalışanları tarafından yönlendirilen, servisçe görüşülmesi gerektiği düşünülen durumlarda ve kriz hallerinde hükümlü-tutuklularla bireysel görüşmeler yapmaktadır. Yapılan bireysel görüşmeler, kişinin ihtiyaç durumuna göre yapılandırılarak, en kısa sürede olumlu sonuç alınmaya ve hükümlü-tutukluların sorunları çözülmeye çalışılmaktadır. Bireysel görüşmelerde görüşmenin niteliğine göre bazı test ve ölçekler de kullanılmaktadır. Bu test ve ölçekler arasında şunlar sayılabilir; Beck Depresyon Ölçeği, Beck Anksiyete Ölçeği, MMPI, Umutsuzluk Ölçeği SCL-90. |
GRUP ÇALIŞMALARI | Servis, kurumda bulunan hükümlü-tutukluların ihtiyacına göre grup çalışmaları düzenlemektedir. Bu çalışmalar planlandıktan sonra İdare ve Gözlem Kuruluna talep yazısı yazılmakta, bu talebe istinaden alınan İdare ve Gözlem Kurulu Kararı, kurum personelinin görebileceği yerlere asılarak ilan edilmekte ve öngörülen gün ve saatte servise ait Ali Rıza Vural Grup Çalışma Odasında gerçekleştirilmektedir. Grup çalışmalarında, düzenlenen programın içeriğine göre değişmesine karşın |
AİLE GÖRÜŞMELERİ | Servis, kuruma yeni gelen hükümlü-tutukluların talep etmeleri halinde aileleriyle iletişim kurarak kurumda oldukları bilgisini ve ziyaret edilme koşulları hakkında bilgi vermektedir. Bunun yanı sıra hükümlü-tutuklunun talep etme şartı aranmaksızın olağanüstü durumlarda yine aileleriyle iletişime geçilmektedir. Aile görüşmelerinde temel amaç, hükümlü-tutuklunun ailesinin desteğini alarak hükümlü-tutuklu kişinin kuruma uyum sürecini kolaylaştırmaktır. |
DESTEK FAALİYETLERİ | Servis, kurumda yürütülen faaliyetlerle ilgili olarak kurum dışı kamu kurum ve kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşlarından destek almaya çalışmaktadır. Bu alınan destekler kurumda düzenlenebilecek olan etkinliklerle, hükümlü-tutukluların maddi ve sosyal ihtiyaçlarıyla ilgilidir. Bu amaçla Denetimli Serbestlik Şube Müdürlükleri, Aile Sosyal Politikalar İl Müdürlükleri, Üniversiteler, Bakanlıklar, Dernekler destek alınan belli başlı kurum ve kuruluşlardır. |
STAJ FAALİYETLERİ | Bakanlıkça kurumda staj yapmasına izin verilen öğrencilerin staj faaliyetleri servisin gözetiminde gerçekleştirilmektedir. Bu faaliyet içerisinde öğrencilere, mesleklerine uygun olarak ceza infaz kurumlarındaki işleyiş tanıtılmakta ve servis faaliyetlerine etkin bir şekilde gözlemci olarak katılmaları sağlanmaktadır. |
TAHLİYE SONRASINA YÖNELİK ÇALIŞMALAR | Kurumda hükümlü konumundayken tahliyesine 2 ay kalan kişilerle görüşülerek tahliye sonrası yaşamlarına yönelik destek faaliyeti sunulmaktadır. Kişinin ihtiyaç duyabileceği alanlar tespit edilerek başvurabileceği kurumlar hakkında bilgilendirilmektedir. Çocuklarına yönelik mağduriyetin giderilebilmesi amacıyla Aile Sosyal Politikalar İl Müdürlüklerine, iş arama-bulma aşamasında destek alabilmeleri için Denetimli Serbestlik Şube Müdürlüklerine, maddi yardımlarla ilgili valiliklere, belediyelere ve sivil toplum kuruluşlarına yönlendirme yapılarak görüşmelerin bilgileri UYAP sistemine kaydedilmektedir. |
SOSYAL,KÜLTÜREL VE SPORTİF FAALİYETLER | Servis hükümlü-tutukluların iyileştirilmesi çalışmaları kapsamında Kurum Müdürlüğü ve Eğitim Birimiyle koordineli olarak sosyal ve kültürel faaliyetler düzenlemektedir. |
|
|
ANNELERİNİN YANINDA KALAN ÇOCUKLARA YÖNELİK FAALİYETLER | Kurumda annelerinin yanında kalmakta olan 0-6 yaş arası çocukların gelişim süreçleri, ihtiyaç durumları, kuruma giriş-çıkış işlemleri servisçe takip edilmektedir. Çocuklar kurum koşullarının elverdiği ölçüde kurum kreşinden ve kurum oyun parkından yararlandırılmaktadır. Temel ihtiyaçlarına yönelik servisçe yapılan tespitler Kurum Müdürlüğüyle paylaşılarak ihtiyaçlarının giderilmesine çalışılmaktadır. Yine bu amaçla bazı sivil toplum kuruluşlarından da destek alınmaktadır. Kurumda kalmasında ciddi sorunlar görülen çocukların ailelerine verilmesi yönünde ya da Aile Sosyal Politikalar İl Müdürlüklerine bağlı kurumlarda bakım altına alınması için hem anneleriyle hem de aileleriyle ve Aile Sosyal Politikalar İl Müdürlükleriyle iletişim kurulmaktadır. 3 aylık dönemler halinde kurumda bulunan çocukların bilgisi, ilgili formlara doldurularak Ceza ve Tevkif Evleri Genel Müdürlüğü’ne bildirilmektedir. |
PERSONELE YÖNELİK FAALİYETLER | Kurumda çalışan personelin talebi doğrultusunda servisçe bireysel görüşmeler yapılmaktadır. Bu bireysel görüşmeler kayıt altına alınmamaktadır. Gerektiği durumlarda personelin durumuyla ilgili Kurum Müdürlüğüyle de paylaşımda bulunulmaktadır. Kurumda düzenlenen konser gibi etkinliklere de aktif olarak katılımları sağlanarak moral seviyeleri yükseltilmeye çalışılmaktadır. Ayrıca talebi olan personelin katılımıyla bilgi yarışmaları da düzenlenmektedir. |
İDARİ FAALİYETLER | Serviste görevli olan sosyal çalışmacı ile psikologlar, idari olarak da İdare ve Gözlem Kurulu, Eğitim Kurulu ve Disiplin Kurulunda üye olarak görevlidirler. Bu görevleri gereği, hükümlü-tutukluların koğuş değiştirme talepleri, disiplin suçu gerektiren davranışlarla ilgili ve hükümlü-tutuklulara verilen yayınlara yönelik diğer kurul üyeleriyle bilgi alışverişinde bulunmaktadır. Servisçe yapılması gerektiği düşünülen değişikliklerle ilgili ya da hükümlü-tutukluların durumlarına yönelik raporlar hazırlanarak kurul başkanlığına sunulmaktadır. Ayrıca kurumu ziyaret eden heyetlere refakat edilerek servis ve kurumun işleyişi hakkında tanıtıcı bilgiler verilmektedir. İhtiyaç durumuna göre hükümlü-tutukluların koğuşları diğer kurul üyeleriyle birlikte ziyaret edilerek gerekli bilgilendirmeler yapılmaktadır. |
DOSYALAMA VE RAPORLAMA | Serviste yapılan çalışmalar UYAP sistemine aktif olarak kaydedilmektedir. Ayrıca serviste gerekli klasörler fiziksel olarak da tutulmaktadır. Servisin yaptığı faaliyetler 3’er aylık dönemler halinde raporlaştırılarak Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğüne ve Kurum Müdürlüğüne bildirilmektedir. Gönderilen raporlar Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü tarafından Standartlar Sistemine göre puanlanmaktadır. |
DÜŞÜNCELER | Nedeni her ne olursa olsun Ceza İnfaz Kurumlarında bulunan tüm tutuklu ve hükümlüler bizim toplumumuzun bireyleridir. Cezalarının bitiminden sonra yine bizim toplumumuza dönecekler, bizlerle aynı yaşamsal alanı paylaşacaklardır. Toplumda suç olgusunu azaltmak için, disiplinler arası bir çalışma hiç şüphesiz ki şarttır ve bilinmektedir. Ancak, bunun yanı sıra halen Ceza İnfaz Kurumlarında bulunan tutuklu-hükümlülerin de sosyal rehabilitasyonu sağlanmış, eğitimli ve bilinçli kişiler olarak topluma yeniden kazandırılmalarının gerekliliği unutulmamalıdır. |